♥ Silent Blogger ♥

★ ★ ★ ★ ★
Friday 26 October 2012 8:51 am 0 Comment Laa ♥

As salam uolss..Jom terjah entry saya.. ~

  ..Eid day.. 

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarahkatuh..

Syukur ke hadrat ilahi dengan limpah kurniannya,kita sama-sama dapat menyambut Hari Raya Korban atau juga dikenali dengan Hari Raya Haji.. Hari Raya Korban ne agak berbeza dengan Hari Raya Aidil Fitri yang kita selalu sambut selepas tamatnya ibadah Puasa.. Hari Raya Korban mengajar kita banyak tentang erti " Pengrobanan " . Di Hari Raya ini, penyembelihan haiwan ternakan seperti lembu, kerbau dan kambing akan dilaksanakan..Ia dilakukan bagi memperingati Pengorbanan Nabi Ibrahim a.s.. tahukah anda kisah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s ?? oraitt... saya akan ceritaka serba sedikit yaaa...

Hari Raya Korban ini disambut sempena memperingati pengorbanan Nabi Ibrahim a.s dalam mengikuti perintah Allah SWT.. Berdasarkan mimpi yang diperoleh Nabi Ibrahim, Allah memerintahkan beliau supaya menyembelih anaknya, Nabi Ismail sebagai korban. Sewaktu hampir-hampir Nabi Ismail hendak disembelih.. Allah telah menjelmakan Kibas atau kambing biri-biri sebagai pengganti untuk dijadikan korban..

Peristiwa ini menunjukkan bertapa patuhnya Nabi Ibrahim a.s dalam mematuhi segala perintah Allah SWT tanpa sedikit rasa ragu-ragu mahupun curiga. Pengorbanan binatang an'am (berkaki empat) pada sambutan Hari Raya Korban merupakan simbolik dalam memperingati peristiwa Nabi Ibrahim dan anaknya.

Selain itu, pada pagi Hari Raya Korban.. umat Islam disunatkan untuk memakai wangi-wangian n mandi sunat serta jangan lupa untuk menunaikan solat sunat Hari Raya Aidil Adha..

* Semoga segala urusan hari ini dan hari-2 mendatang akan sentiasa dipermudahkan Allah.. Aaminn Ya Allah.. (^__^)...

Terima Kasih daun keladi, lain kali singgah laa baca story morry lagi.. ~
The Big Boss



As Salam n hello Chingu,
I'm Yaya ANS, 25 March 1993 ,
Sweet 20 n from Taiping, Perak..
Berusaha, Berjaya dan terus berbahagia
bersama impian dan cita-cita diri ini !

Find Us :

♥ Maaf, Saya sedang busy dengan tugas baharu sbg seorg pekerja yg ohsem ! Tinggalkan Note di Chat yea hihi ♥ !! ~

Let's Talk !









Appreciation


The Skin By : Mrs Af
Edited : Yaya ANS
Best Partner: Sue Suhada
Best Partner: Eyja Joe
Best Partner: Sue Suhada 2
Best Partner: Syafinah
Best Partner: Nisa

All rights reserved ® SITI ROHAYA FITRI.